måndag 14 april 2008

Photowalking i Richmond


Disintegration
Originally uploaded by henrikj.
Igår vi jag på Photowalking i Richmond. Det var första gången jag träffade folk som jag lärt känna via internet. Dagen började så där. På BART-stationen i Dublin/Pleastanton stod ett tåg inne på station. Över det andra spåret lyste en skylt sa "Out of service". Efter en stund kommer ett tåg in till den plattformen och passagerarna stiger av. Eftersom det står "Out of service" över spåret stiger så klart ingen på tåget, vi tror ju att vi ska åka med det andra tåget (det här är ändstationen). Efter en liten stund så åker tåget iväg mot San Francisco och vi som väntar inser att vi blivit lurade. Till saken hör att när jag lite senare sitter på tåget så ser jag hur det nu istället står "Out of service" över mitt spår...

Jag blir därför lite sen till Richmond (som ligger norr om Berkeley, öster om SF). På stationen hämtas jag av den fotograferande familjen Moore - pappa Skip, sonen Andrew och dottern Olivia med pojkvän. Vi möter upp med Karen, Jeremy och Ian. Dessutom är Karens femårige son med och Ian har med sig en kompis.

Vi går runt i området runt Point Richmond, ett område med gammal bebyggelse som fått ett uppsving på senare år. Det går inte fort, nio personer med var sin kamera (Karens son har också en kamera). Vi passerar ett övergivet badhus och Andrew ser ett litet, men trasigt fönster och bestämmer sig för att klättra in. Det tar mindre än en minut innan han lyckas få igång larmet. Vi går snabbt därifrån.


Frozen in time
Originally uploaded by henrikj
Vi går igenom en gammal tågtunnel som leder ned till havet. Vi vänder sedan tillbaka och går ungefär samma väg tillbaka. Några beger sig hem och vi andra fortsätter med bil till foten av Richmond-San Rafael Bridge. På vägen tappar vi bort Ian och kompis så nu är det bara jag, Skip och Andrew kvar. Vi tvingas krypa under lite staket men till slut är vi nere på stranden och fotar i någon timme. Vi hinner också med lite fotografering norr om bron innan det är dags för mig att åka tillbaka till Livermore. En riktigt trevligt dag. En del av de foton som vi tog kan se här.

Inga kommentarer: