söndag 20 april 2008

Gamar, kalkoner och hjortar

Idag var det ganska kallt och så blåste det rejält. Istället för att ge mig ut på en långtur med cykeln så begav jag mig till Sycamore Grove Park, en park som ligger några kilometer söderut. Den förlorade träningen ersätter jag med att följa med Johan på hans löpning imorgon.

Hur som helt, parken i sig är inte jättekul. Jag tyckte den var jättefin när jag var här i första gången i november 2005. Då hade jag aldrig varit ute i naturen runt Livermore. Idag har jag lite mer att jämföra med, men den är så klart ändå fin.

En stor skillnad mellan Sverige och Kalifornien är att djurlivet är så mycket större här (och då tänker jag inte på de enorma mängder jordekorrar, kaniner och ödlor som springer omkring överallt). Redan innan jag kommit till parken hade jag på nära håll fotograferat en gam. Det är imponerande syn när man på några meters håll ser dem lyfta och flyga iväg (vingsspannet är runt 170cm).

Lite senare, efter att jag letat reda på en geocache, ser jag en liten flock kalkoner. De är mycket större än man tror. Jag lyckas smyga mig fram så jag är mindre än tio meter ifrån dem. Det är inte första gången jag ser kalkoner, men jag har aldrig varit så nära dem.

En kort stund senare tar jag mig inom 25 meter från en betande mule deer. Det är vid sådana tillfällen man uppskattar sitt teleobjektiv.

På tillbakavägen ser jag ytterligare en flock kalkoner, en hel mule deer-familj (fyra stycken, jag lyckas fotografera dem med), lite gamar i träd bredvid stigen, några hökar samt en stor hägerliknande fågel. Jag skrämmer också upp en orm som jag hör ringla iväg i gräset.

Det enda som saknades var kattdjur. 2005 hade jag turen att se en bobcat i parken. Det finns ockå bergslejon i närheten, men de är otroligt skygga. Och allt detta i en park vars ena ände sitter ihop med Livermore.

Inga kommentarer: