torsdag 3 april 2008

Fördiskning

Jag har alltid ställt mig frågande till diskmaskinsdiskmedelsreklamen. Så länge som jag kan minnas har det aldrig varit något problem med att diskmaskinerna inte diskar rent. Varför envisas då tillverkarna att under årtionden pumpa ut reklam som säger "nu är det slut på fördiskningen". (Och om diskmedelen faktiskt fungerat som de påstås göra så hade det också inneburit slutet på reklamen).

Idag insåg jag varför. Amerikanska diskmaskiner skiljer sig från svenska. Våra diskmaskiner har två roterande armar, en för underkorgen och en för överkorgen. All disk får då en ganska kraftig dusch med vatten per varje varv. En amerikansk diskmaskin har bara en arm, för underkorgen. Mitt i överkorgen sitter ett litet rör med en liten hatt på. Under hatten finns det öppningar åt sidorna. Under diskning sprutas sedan vatten rakt upp i hatten, som då omdirigerar vattnet utåt sidorna. Den här lösningen borde ge ett sämre tryck i vattnet som träffar disken. Den stora nackdelen är dock att disk lätt hamnar i vattenskugga bakom något föremål i maskinen, vattnet kommer ju hela tiden från samma ställe. Din disk blir inte ren och du tror att du behöver ett bättre diskmedel.

Inga kommentarer: