måndag 12 mars 2007

Vindsnurror runt Livermore


Idag gav jag mig på en cykeltur öster om Livermore. Temat för dagen var vindkraftverk, men inte förrän jag kämpat mig upp för den kraftigaste uppförsbacken hittills. Backarna förra veckan var längre, men här var det mycket brantare, lutningen var upp till 13%.
Väl på toppen av Patterson Pass öppnar sig en vidunderlig utsikt, gröna, mjukt rundade kullar så längt ögat kan se. Och överallt vindkraftverk. Överallt.

Backen nedför är brant, mycket brant. Inga kurvor, bara rakt fram. När jag når 65 km/h inser jag att GPS:n sitter lite löst och tvingas bromsa lite. Tror jag hade kommit upp i över 70 km/h annars.


Under de följande två-tre milen hade jag alltid minst femtio vindkraftverk i synfältet. Hela tiden. När vindkraftparken byggdes var det den största i världen. Enligt uppgift på internet består det av ungefär 7000 kraftverk. De flesta är mindre än kraftverken som är vanliga i Sverige, men det blir än en massa energi, eller? Tyvärr så tror jag att de producerar mindre energi än man kan tro. Många kraftverk står stilla och en hel del är uppenbart trasiga. Jag tror man siktade för högt, att det blev ett prestigeprojekt. När man sedan byggt alla kraftverk insåg man att underhållet kostade mycket pengar, mycker mer pengar än man planerat. Om ni använder Google Earth och zoomar in på området öster och nordöst om Livermore så ser ni tydligt alla kraftverk. Tyvärr tog batterierna i min kamera slut innan jag nått fram till kraftverken.

Senare på eftermiddagen cyklade jag in till grannstaden, Pleasanton för att köpa löparskor. På vägen tillbaka passade jag på att ta två geocacher. Jag fick besöka både den första "vita" bondgården i dalen och en totempole gjord av mannen som ledde indianockupationen av Alcatraz 1969-71. Alltid trevligt med lite historia.

Facit för dagen blev 80 km på cykeln med en stiging på lite drygt 600 meter.

Inga kommentarer: