onsdag 7 mars 2007

Första posten - varför ännu en blog?

Just nu befinner jag mig i Livermore (wikipedia), Kalifornien där jag under tre månader ska bedriva högkvalititiv forskning vid Sandia National Laboratories (www.sandia.gov, wikipedia).

Skälet till att jag startat den här bloggen är egentligen inte att jag vill hålla personer hemma underrättade om vad som händer i mitt liv här borta i USA (även om det så klart är en stor bonus, speciellt om ni hör av er). Huvudskälet är istället att lära mig tekniken bakom bloggsystemet, att kunna koppla ihop det med fotosidor på nätet, att kunna skriva inlägg på handdatorn och sedan överföra dem hit. Sådana saker. Det låter ju väldigt torrt. Vad har jag för nytta av det?

Om drygt ett år så hoppas jag kunna ta tjänstledigt och cykla några månader i Himalaya. Då är det viktigt att kunna hantera bloggen med minimala medel. Jag vill kunna dela med mig av min resa och samtidigt visa att allt är bra med mig. Nu när jag är i USA finns inte riktigt det behovet - om ni ringer till mitt nya telefonnummer så kopplas ni via Skype till antingen min dator eller min mobiltelefon. Allt till kostnaden av ett lokalsamtal! Den möjligheten finns inte riktigt i Himalaya...

En stor insirationskälla för bloggen är http://drogpatravel.blogspot.com. Jag har lärt mig mycket genom att läsa den (och kommer nog att delvis följa samma väg i Himalaya).

Inga kommentarer: