tisdag 20 mars 2007

Bilräkning

IMGP0178-1
Jag tänkte ge ytterligare ett exempel på amerikansk effektivitet. Imorse när jag cyklade till jobbet så noterade jag att det stod en bil parkerat längs vägen som skiljer de både labben (Sandia och Lawrence) åt. När jag kommer närmare ser jag att det står något i stil med "Car Counting Unit" på sidan av bilen. Mycket riktigt ser jag också två linor som är spända över vägbanan - man mäter hur många bilar som passar på vägen. När jag cyklar förbi den parkerade bilen ser jag hur en kille sitter och halvsover därinne. En tanke flyger genom mitt huvud - "han sitter väl inte i bilen för att övervaka mätningen i realtid?". Jag avfärdar snabbt tanken eftersom en meningslösare syssla har jag svårt att tänka mig. Strax innan 18 är jag på väg hem och döm om min förvåning när jag ser att bilen fortfarande står kvar - med en övervakare därinne. Vad är syftet - att verifera att varje snäpp på räkneverket verkligen är en bil? Att subtrahera det fåtal cyklister som passar? Att skydda utrustningen mot de ökända huliganforskarna?

IMGP0173-1Till er som undrar - alla sju koner står fortfarande kvar i en fin ring på gången till byggnaden där jag arbetar. Självklart finns också de koner som varnar för träden kvar. Det har också dykt upp ett stort antal koner framför vaktkurerna. Troligen är de uppställda för att bilförarna ska sluta med att köra in kurerna...

Den första bilden i den här posten föreställer min stuga, sedd från baksidan. På andra bilden ser ni en av min hyresvärds hästar.

Inga kommentarer: