torsdag 22 mars 2007

En master till 18-årsdagen

Got mail, Mr. Johnston?

Idag träffade jag mitt första geni, en tjej på 15-16 år som håller på att avsluta sina master-studier på Caltech. Hon var tydligen klar med college när hon var 12. Just nu är hon hos oss några dagar och hjälper till lite på ett projekt. Hon ska tydligen vara ganska duktig på matte... Om hon inte redan publicerat något så är hon på god väg, jag hörde hur hon pratade om något som inte riktigt var färdigt för publikation. Båda hennes föräldrar är professorer och hennes syster ska tydligen vara lika smart... Familjen undvikigt publicitet och låtit sina döttrar få en sådan normal uppväxt som möjligt. Låter mycket sunt tycker jag. Jag pratade dock inte med henne, jag blev bara presenterad när hon tittade in i min cubicle. Det var simmar-Paul som berättade hennes bakgrund för mig.

Jag kan tyvärr inte skriva så mycket om min "New Employee Orientation"-träning som jag var på igår. Det är ett svart hål där minnena från tisdagförmiddagen borde vara. Det talades oavbrutet i fyra timmar, med endast en kort paus på fem minuter. Det allra mesta kretsade om säkerhet. Datorsäkerhet, hemligstämplar hit och dit, passerkort, agenter och spioner, farliga substanser, vakter, osäkra länder, dokumentation osv. Ni fattar nog. Plus en liten snutt miljö och ergonomi. Inte den skojigaste förmiddag jag haft i mitt liv...

Eucalyptus in backlight


Trafikräkningsbilen (med tillhörande övervakare) står fortfarande kvar strax innanför vakten. Nu för tredje dagen.

Efter jobbet tog jag en liten promenad söderut för att ta en multi-cache. Bilderna kommer från den promenaden. Båda fotografierna är tagna på min gata, Buena Vista.

Imorgon (idag) ska jag och Jaideep lägga upp en plan för mitt fortsatta arbete här. Det ska bli intressant.

Inga kommentarer: