tisdag 18 november 2008

Löpning i Orlando

Trying to run in Orlando at EveryTrail

Map created by EveryTrail:GPS Geotagging

Idag testade jag mina nya löparskor för första gången. Egentligen hade jag tänkt att springa redan igår, men jag hann inte tillbaka från konferensen i tid (idag struntade jag i konferensen och jobbade på mitt hotellrum istället). Hur som helst, döm om min förvåning när jag såg att en liten sjö ungefär två kilometer norrut verkade ha en stig omkring sig. Istället för att springa på betong längs stora vägar skulle jag få springa på en stig i skogen!

Jag gav mig iväg och efter tio minuter så befann jag mig på en mindre väg och letade efter vägen till sjön. Jag testade flera avtagsvägar men alla slutade ofelbart i ett stängsel eller ett hus. Den sista avtagsvägen ledde fram till en grid med en skylt där det stod "Construction site - no trespassing". Så slutade min dröm om en fin stig i skogen. Istället var det bara att springa tillbaka samma väg och fortsätta söderut. Den största delen sprang jag på betong parallellt med en stor väg - så stor att jag i söndags inte våga korsa den när jag gick till konferensen, istället fick jag ta en taxi den sista kilometern. Längs vägen passerade jag också en minigolfanläggning runt en tio meter hög "vulkan", komplett med bensinbomber och forsande vatten som skulle föreställa lava. Väl tillbaka vid hotellet så hade jag sprungit lite mer än 14 kilometer på 74 minuter (inklusive drygt två minuters stillastående vid olika trafikljus). Ni ser på rundans form hur upphetsande den var... Jag är lite rädd att mina knän inte kommer att kännas helt bra imorgon.

Som ni nog förstått så är hela samhället planerat runt bilen. Ett talande exempel var när jag bokade min resa till Kennedy Space Center idag (jag åker på onsdag). Trots närheten finns inga bussar eller liknande som går dit utan man är utelämnad till olika turistföretag och deras minibussar. Företaget som ska ta mig dit har en hållplats på hotellet snett över gatan. Lobby till lobby är det runt 450 meter och längs gatan är det 240 meter till hotellet (sista distansen är mätt med GPS). Bokningstanten hade full kännedom om avstånden och eftersom det är så pass lång så föreslog hon att jag skulle ta en taxi...

Mitt hotell ligger vid den lilla kroken ungefär mitt på kartan och Disneyland börjar ungefär vid vänsterkanten av kartan.

Gårdagens post var förresten post nummer 400 på bloggen.

Inga kommentarer: