tisdag 25 november 2008

Daytona Beach och hemresa

Nu är jag tillbaka i ett snöigt Uppsala efter en smärtfri hemresa från Florida. När jag rullande in i Uppsala kom jag på att jag tagit mig från USA:s näst största universitetsstad till Sveriges dito på runt 18h. Uppsala universitet är faktiskt så pass stort att det skulle hamna någonstans på plats 10-20 om det låg i USA.

I söndags hade jag och Erik tänkt att vandra lite i Ocala National Forest. Tyvärr blev det bara en kortare promenad till ett stort sjunkhål. Det var tyvärr jaktsäsong i Florida och det kändes inte lockande att gå i ett område där man jagade med drev.

Istället körde vi till Daytona Beach ute vid östkusten. På väg in till staden fastnade vi en bilkö - gudstjänsten på en megakyrka hade precis tagit slut. En lustig, eller snarare tragisk observation, var det stora antalet kombinerade pant- och vapenbutiker. Är tanken att man ska pantsätta mormors juveler så att man får råd att köpa ännu en halvautomatisk pistol?

Vi stannade först till vid den jättelika Daytona Speedway med plats för 168000 åskådare. Tyvärr var läktarna stängda för ombyggnad så vi fick inte se banan på nära håll. Vi fortsatte sedan ned till stranden. I åtminstone Florida är det vanligt att man kör bil på stranden så vi cruisade en stund en i sakta mak på stranden som de själva kallar världens mest berömda. Vi tyckte den var ganska intetsägande. En liten lustig egenskap hos den var att de små sandkornen gjorde att det knarrade när man gick på den, precis som i snön. Inte heller under söndagen nådde temperaturen upp över 20C så vårt försök att sitta en stund i eftermiddagssolen blev ganska kortvarigt.

Erik har skrivit också en bloggpost om våra äventyr.

Inga kommentarer: