onsdag 4 april 2007

Filmer

Nu har jag lyckats föra över mina Yosemite filmer till Sverige. Den första filmen är tagen då jag ser Yosemite Falls för första gången. Den andra är filmad vid Yosemite Point, en utsiktspunkt med fantastisk utsikt över hela dalen. Den tredje filmen spelade jag precis efter att jag kommit fram till North Dome(eller snarare förtoppen). Den sista filmen är kort och är filmad på samma ställe. Vad som är speciellt med den filmen är ljudet, en korp i trädet bredvid mig gör en del kosntiga ljud. Tyvärr är det svårt i de flesta filmerna att höra vad jag säger. Jag ber också om ursäkt för att jag vrider på kameran, jag hoppades att kameran skulle ha en rörelsesensor och vrida tillbaka bilden. Om ni inte kan se filmerna kan ni installera FFDshow, ett avkodningspaket.

Idag fick jag min laptop som jag beställt. Jag hade stipendiepengar över och var tvungen att köpa något jobbrelaterat. Det blev en småful Dell (tyvärr) eftersom funktionerna och prestandan är viktigare. För lite knappt 6000 SEK fick jag en laptop med 14"-skärm, 1.73 GHz Core Dou processor och 2 GB RAM. De flesta andra i samma prisklass är sämre inom alla områden, de är större, har långsammare processor och mindre minne. Som vanligt var det första som jag gjorde att cementera hårddisken och installera nytt OS, Vista Business (som jag hämtat gratis genom universitetet). Hittills verkar allt fungera bra, jag skriver den här posten på den nya datorn.

Imorgon kommer min far och bror hit. Det ska bli trevligt. I helgen ska vi åka till Yosemite, så jag åker dit två helger i rad. Ska bli lika kul som den första gången. Det finns fortfarande mycket som jag inte sätt och många geocachar att hitta.

Inga kommentarer: