fredag 7 mars 2008

Mitt hus

Idag tänkte jag beskriva huset som jag bor i. Det är ett parhus och i den andra delen bor min handledare Johan med sin familj. Min del av huset är faktiskt större, men mer om det senare.

Ägaren till huset, John, har tydligen länge använt min del som något sorts lager även om han länge sagt att han är på gång att rensa ut alla prylar för att hyra ut det. Gissar att Johan till slut lyckades övertyga honom att det var dags nu. Med tanke på hur det tydligen såg ut inne i huset för bara några veckor sedan så har han gjort ett bra jobb, men det är så klart lite skitigt här och där. Dock inte värre att jag blir klar med den sista städningen senare ikväll.

Huset har två våningar, fyra rum och ett kök. Garaget är fullt med bråte och det är baksidan också. På garageuppfarten står dessutom två gamla bilar. Alla rum utom köket har en rödrosa heltäckningsmatta, typiskt amerikanskt alltså. Rummen är ganska stora, jag gissar att den totala ytan är 80-100 kvm. Jag håller mest till i det stora rummet på bottenvåningen. På övervåningen finns tre rum och jag sover i det minsta (det blir mest hemtrevligt så). Johans del av huset har bara två rum på övervåningen. Jag har en riktigt säng, två stycken byråer, en fåtölj och ett litet bord i sovrummet. Alla rum, även det stora på bottenvåningen har en klädkammare. Det finns två toaletter, en uppe och en nere. I det stora rummet har jag en byrå, ett datorbord, en soffa, två stolar och ett bord.

Köket är stort med mycket plats. Spisen har häll, det är alltså inte en gasspis. Jag har för dessutom för första gången i mitt liv en diskmaskin. Diskhon är typisk amerikansk, dvs stor och med platt botten och helt omöjlig att hålla ren. Det enda som saknas är tvättmaskin men jag får låna Johans.

Värmeanläggningen är mycket bättre än i huset där jag bodde förra året. Mycket lättare att ställa in temperatur och värmen går ut i alla rum (i förra rummet värmdes sovrummet inte upp - det kunde vara 10-12C där på natten). Temperaturen går dessutom att tidsstyra så jag kan ha det lite kallare under natten och ändå se till att det är varmt igen när jag går upp. När det om några månader blir riktigt varmt så kan anläggningen dessutom producera kyla.

Jag har med andra ord ett helt ok boende.

Är lite trött just nu. Följde med Johan på ett löppass på 12,5 km. Egentligen inte så jobbigt om det inte vore för tre intervaller på 1,5 km vardera. Trodde dock jag skulle vara ännu tröttare, kroppen återhämtade sig förvånansvärt snabbt. Har ju inte rört på mig sedan Vasaloppet och bara sprungit två gånger de senaste fyra månaderna.

1 kommentar:

Henrik Karlsson sa...

Hej
Hoppas du har de bra där borta, du får lägga upp några bilder på huset så man får ser. Du har ju en ny kamera som du måste använda....

/Henrik