måndag 10 mars 2008

Cykel, sol och kullar

I helgen hann jag med en hel del. Både lördag och söndag förmiddag var jag barnvakt och passade Johans två barn. Den äldsta, Sebastian, är helt frälst på geocaching. Kanske inte så mycket för själva jakten utan för de leksaker som oftast brukar finns i burken...

I lördags gav jag mig ut på en cykeltur, inte jättelång men jag försökte hålla ett ganska högt tempo. Jag cyklade österut från Livermore, uppför kullarna till Patterson Pass. Därifrån har man en jättefin utsikt över Central Valley. Dessutom är nedförbacken fantastisk (jag har beskrivit den tidigare). Från 400 möh ned till 30 möh och nästan inga kurvor. Vågade inte släppa på helt så här första gången, så jag kom bara upp i 61 km/h (rekordet är 70 km/h). Resten av turen går genom den stora vindkraftsparken som jag också skrivit om tidigare. Det är alltid lika otroligt att cykla igenom den. Vackra mjuka kullar och hundratals vindkraft i alla riktning. Totalt blev det 55 km och cirka 600 höjdmeter. Höll en medelhastighet på 23 km/h vilket jag är nöjd med. En alldeles lagom start på cykelsäsongen. Trafiken var som vanligt obefintlig. Vädret perfekt, 20-21C och sol.

Igår (för er, idag för mig) så gav jag mig iväg till Brushy Peak, den högsta kullen (nästan 500 möh) i närheten av Livermore. Det är en av mina favoritplatser runt Livermore. Utsikten från kullen är fantastisk, speciellt nu på våren då allt fortfarande är grönt. Det är linjer och böljande "vågor" åt alla håll. Tittar man österut så ser man åtminstone flera hundra vindkraftverk. Det är svårt att beskriva känslan när man sitter uppe på toppen. Man bara sitter och njuter. Kameran gick förstås varm, det blev nästan 200 bilder. Vädret var nästan för bra, solen stekte på ordentligt så nu är jag ordentligt röd både här och där.

Idag (måndag) flyger jag till Atlanta. Min konferens börjar först på onsdag (jag presenterar allra först), men jag åker en dag tidigare för att kunna fotografera och geocacha lite. Bara två timmar efter att jag landat i San Francisco på fredag så anländer Catharina, Sofia och Johanna från Sverige. Sedan följer två veckor med bla fem nationalparker (Grand Canyon, Zion, Bryce, Death Valley och Yosemite). Plus en hel del annat. Uppdateringarna kommer nog därför bli lite mindre frekventa.

Inga kommentarer: