torsdag 9 oktober 2008

Patterson Pass downhill



Jag har flera gånger tidigare skrivit om Patterson Pass och den fantastiska nedförbacken på baksidan av passet. Patterson Pass ligger öster om Livermore markerar gränsen mot Central Valley. Höjden är knappt 500 meter och klättring från den västra sidan är ganska lätt. När man väl tagit sig upp har man en vacker utsikt med staden Tracy och några hundra vindkraftverk framför sig. Och nedförsbacken är fantastisk, brant och nästan helt utan kurvor. I slutet av det första partiet slog jag i våras mitt hastighetsrekord på cykel då jag toppade ut på runt 75 km/h. Jag hade kanske klarat 80 km/h men jag bromsade faktiskt lite när det kändes som att hjälmen skulle slitas av huvudet. Idag hittade jag en video på Youtube som visar nedförsbacken. Videon filmades av två cyklister i mars 2007, faktiskt dagen efter jag passerat passet för andra gången (på vägen hem så trampade jag nästan på en skallerom). En knapp månad tidigare hade hela världseliten cyklat uppför passet då den tredje etappen i Tour of California passerade (de cyklade dock åt andra hållet vilket jag aldrig gjort).
(Det är de som gjort videon som stavat fel på namnet på passet, inte jag)

Inga kommentarer: