tisdag 2 september 2008

The other half of me

Svovlaergeita
The other half of me
Originally uploaded by henrikj.
Det här är Svovlaergeita, eller Svolvaergeten på svenska. Geita ligger några hundra meter rakt ovanför Svolvaer och utsikten är spektakulär. Namnet Geita kommer så klart från de två hornen på toppen av klippan. Klättrare kallar dock gethornen gärna för djävulshorn eftersom rakt nedanför klippan så ligger Svolvaers kyrkogård.

Klättringen upp till toppen är fin och inte så svår. Den sista biten upp på det högra hornet är lite luftig och riktigt trevlig. Tidigare hörde det alltid till att man hoppade mellan de två hornen när man kommit upp. För två år sedan så rasade dock en bit av det vänsta hornet, vilket gör att språnget numera dels är längre men framförallt är ytan att landa på mindre. Det är fortfarande en del som gör hoppet, men vi valde att inte göra det.

Jag hade inte med mig någon kamera på vägen upp (det finns dock några bilder på Facebook på mig under klättringen som Ronak tog) så jag fick hålla till godo med några kort efter att hade firat ned mig från toppen. På det här fotot är Henrik i full färd med att fira ned sig medan ett svensk/norsk par sitter på toppen och väntar på sin tur.

Inga kommentarer: