onsdag 3 september 2008

Into the night

Bay Area from Grizzly Peak Road
Into the night
Originally uploaded by henrikj.
Det här fotot är taget förra året från Grizzly Peak Road ut mot Berkeley och San Francisco. Det är dock inte taget i solnedgången, utan en knapp timme innan. Hur jag förstärkt och fått fram färgerna finns beskrivet på Shutter-life.

Jag efterbehandlar alltid de fotografier som jag publicerar på Flickr, Zooomr och i förlängningen också på mina två bloggar. Jag tycker att en normal efterbehandling, där man förändrar färg, kontrast och ljusstyrka är helt ok. Det är en del av fotograferingen, man påverkar fotot så att det blir mer likt den inre bild som man hade när fotot togs. Det är något som gjorts i alla tider, men idag har tekniken gjort det mycket lättare - du behöver inte längre vara profesionell fotograf för att syssla med efterbehandling. Någonstans finns det dock en gräns - hur mycket kan man förändra ett foto och fortfarande kalla det för en avbild av det som fanns framför kameran? Personligen anser jag att gränsen definitivt passeras vid större förändringar av objekt och element i fotot - när man t ex klistrar in nya föremål i bilden. Var gränsen går i traditionell efterbehandling (kontrast, färgmättnad osv) är svårare att säga, men fotot ovan ligger definitivt nära eller på den gränsen.

I slutändan får man dock inte glömma bort att det faktiskt är resultatet som räknas. En bilds skönhet diskvaliceras aldrig av att den är manipulerad, men är manipuleringen stor så anser jag att det bör framgå.

Inga kommentarer: