torsdag 3 juli 2008

You hold a special place in my heart

Titeln på fotot ovan är precis det som jag känner för här trädet. Under min första långcykling upp på Mt. Diablo så passerade jag trädet på min väg tillbaka genom Morgan Territory. Då var det insvept i molnen och det var bara nio grader varmt. Ljuset och stämningen var magisk. Jag rankar fotot som jag tog då som mitt första riktigt bra fotografi.

I år passerade jag trädet tre gånger till. Vid det första tillfället tog jag det här fotografiet. Vid det andra tillfället fotograferade jag det inte, jag ville bara hem efter att jag tvingats guida en vilsen amerikan tillbaka till civilisationen. Vid det tredje tillfället hade trädet för första gången löv. Dessutom smög det omkring två coyotes runt trädet.

Idag cementerades trädet plats i mitt hjärta ännu mer. Som jag tidigare skrivit har Flickr en algoritm som rankar de fotografier som anses vara de mest intressanta. Resultatet presenteras på flera sätt under rubriken Explore. För varje dag kan man se de 500 foton som rankas högst. När jag i mitten av mars började använde Flickr lite mer seriöst så var det ett av mina stora mål att hamna på den dagliga listan. Det är inte helt enkelt eftersom det laddas upp åtminstone 2-3 miljoner foton varje dag på Flickr.

Jag hoppades klara av det inom ett år, men det inträffade redan efter en dryg vecka. Just nu har jag faktiskt 15 foton som rankats bland de 500 bästa för den dag som de är uppladdade. Mitt nästa och mycket svårare mål var att komma med på listan över de bästa fotografierna som laddats upp under den sista veckan. Det skedde för första gången för en knapp månad sedan, också det mycket tidigare än jag någonsin hade trott. För en vecka sedan så hände det ännu en gång.

Det största för de som lägger upp sina foton på Flickr är dock att hamna på Explore med stort E. Då visas ditt foto i ensamt majestät på en egen sida. Det är också foton från stora Explore som visas på Flickr's inloggningssida. Att komma med där har inte ens känts som ett realistiskt mål, det är så få foton som får chansen. Det har så klart varit en dröm, men en ouppnåelig sådan.

Trodde jag. För i natt hände det! Och det var ett foto på mitt Träd som gjorde det!

1 kommentar:

Unknown sa...

Grattis!

Jag tänkte mest kommentera så du vet att jag läser din blogg varje dag och önskar att jag lade ned mer tid på fotografering och framförallt redigering och publisering.

Och att jag får tummen ur och köper ett makro-objektiv (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11880). Tänkte kanske åka till USA och göra det... Visst kan man fota hur mycket blommor som helst! Knasigt egentligen.