söndag 4 maj 2008

Round Valley (och Morgan Territory)

Idag blev det en ny cykeltur. Mitt första mål var Round Valley Regional Preserve, ett ganska okänt naturområde som ligger nordväst om Livermore. Planen var sedan att fortsätta in i Morgan Territory och cykla de stigar som jag inte hann med senast.

Vägen till Round Valley var kass. Jag hade inte förstått att Vasco, som är ganska stor väg inuti Livermore, behöll sin storlek också utanför staden. Inte helt kul att cykla på en 90-väg med drivor av skräp utanför vägen, även om omgivningarna är fina. Jag skojar inte, det luktade ruttet stora delar av vägen. En annan konstig sak var de stora mängderna överkörd orm. Har inte sett det längs någon annan väg.

Round Valley var fint med sina mjuka kullar (har ni hört det förut). Det var också helt platt, något som jag inte hade väntat mig eftersom det gränsar mot det mycket kuperade Morgan Territory. Lite här och där låg rester av jordbruksredskap i terrängen. Kul att fota. Jag fick också svara på lite frågor från en annan cyklist om det var möjligt att cykla vidare in i Morgan Territory.

Övergången mellan Round Valley och Morgan Territory var brutal. På mindre än en kilometer (fågelvägen) skulle jag upp runt 400 höjdmeter. Ofta var det så brant att jag precis som förra gången tvingades skjuta upp cykeln. Stigen var ojämn och sandig så mina slicks fick ofta inget som helst fäste. Termomentern på cykelndatorn pendlade mellan 32-34C så det var ingen lätt uppgift.

Uppe på toppen var jag tvunge att bestämma mig om jag skulle ta den korta vägen tillbaka eller cykla lite mer i Morgan Territory. Det sista lockade inte så mycket ned tanke på hur kuperat det var förra gången, men jag lyckades till slut hitta en väg på kartan som såg hyfsat plan ut.

När jag var som längst bort kom jag till skjuta upp cykeln för en brant men kort backe. På toppen ser jag en annan cyklist, det är han som frågade om vägen tidigare. Trots att stannat ofta för att fotografera så verkar jag kommit ikapp honom. Killen har ingen aning om var han är. Dessutom är han helst slut efter backarna (trots att han startade i Round Valley, jag hade 30 km dit). När han frågar om hjälp kan jag så klart inte säga nej utan jag får ta honom i släptåg. Det gör att sista biten i Morgan Territory dels går lite långsammare (han måste gå upp för en del backar som jag lätt kan cykla upp för) och dels försämrar det mina fotomöjligheter. Samtidigt var han helt vilse eftersom han inte hade någon karta.

Till slut är vi framme vid stora parkeringsplatsen där en kompis lovar att hämta upp killen. Nedförbacken mot Livermore är lika kul som vanligt. Jag kommer upp i 70 km/h den gången också. Den sista raksträckan in mot Livermore är också är också precis som vanligt, otroligt tråkig. Totalt blev det 79 kilometer och knappt 1300 höjdmeter. Ni hittar en höjdkurva här.

Round Valley and Morgan Territory at EveryTrailMap created by EveryTrail:Share GPS tracks

Inga kommentarer: