fredag 5 juni 2009

Not one more word


Not one more word, originally uploaded by henrikj.

Round Valley Regional Park, en bit nordöst om Livermore. Riktig fin och trevlig att cykla i, dock tråkig väg dit.

I onsdags sprang jag Blodomloppet, mest som en kul grej och för att få lite välbehövlig tempoträning. En tid på runt 47-48 minuter kändes lagom med tanke på förutsättningarna. Jag följde inte med i den vanliga rusningen de första kilometrarna (som dessutom infattar en del stigning), utan höll ett stabilt tempo på runt 4:40-4:50. När det vände nedåt vid vändpunkten i Ulltuna lät jag benen rulla på ordentligt, jag tog massor av placeringar och höll för någon kilometer ett tempo som definitivt var snabbare än 4 min/km. På den sista, platta, halvan längs Fyrisån kunde jag mala på i 4:30-tempo eller lite snabbare. Benen kändes fantastiskt pigga hela loppet och istället var det flåset som begränsade mig, precis tvärtom mot vad jag hade förväntat mig. Jag fick tyvärr lite håll efter 6 km vilket störde en del. När tittade på min klocka efter målgången visade den 43:50 - långt snabbare än vad jag räknat med. Dessutom med en relativt låg puls eftersom jag inte maxade. Tyvärr är banan med största sannolikhet för kort, så även om jag slog mitt PB med knappt tio sekunder så kan jag inte räkna tiden. En rimligare sluttid är istället 44:30-44:40. Jag hade aldrig trott på en så bra tid innan loppet. Riktigt kul!

1 kommentar:

gullfot sa...

Snyggt sprunget! Kul när man är oväntat snabb :-)