onsdag 20 maj 2009

He built this dream


He built this dream, originally uploaded by henrikj.

Detalj från en flotte som deltog i årets forsränning.

När jag cyklade i USA hörde jag ofta en fågel varna andra fåglar för mig. Lätet var högt och kraftfullt, två ljudstötar i snabb följd. Jag frågade Johan om han visste vad det var för fågel men han hade aldrig hört lätet. Fågelns läte är riktigt genomträngande, när jag hade besök Per och Henrik hörde vi tom fågeln inne i bilen. Det tog mig lång tid att övertyga dem om att det faktiskt var en fågel och inte jag som försökte lura dem med min mobiletelefon. Tyvärr höll sig alltid fågeln dold så jag såg den aldrig.

Igår körde jag ett ganska hårt pass på cykeln. Och vad hör jag då? Två snabba och välbekanta ljudstötar! Trots att jag cyklat en hel del har jag aldrig tidigare stött på fågeln i Sverige. I lördags cyklade dessutom jag och Catharina i fyra timmar på delvis samma vägar utan att höra den. Märkligt! Om någon vet vad det kan vara för fågel så får ni gärna tala om det för mig.

Inga kommentarer: