tisdag 17 februari 2009

I need some speed

Patterson Pass
I need some speed, originally uploaded by henrikj.

Det här är baksidan av Patterson Pass, knappt två mil öster om Livermore. Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om den härliga nedförsbacken, men jag tror att det här är det första kortet som faktiskt visar toppen av den. Ungefär halvvägs ned av den bit som syns på fotot är det lite extra brant och där har jag kommit upp i 75 km/h på min cykel. Totalt är hela nedförsbacken ungefär en mil lång, så det ni ser ovan är verkligen bara början (fast det tar ändå runt 1:30 från toppen till platsen för fotot). Tidigt i höstas hittade jag en film på Youtube från backen

Senare idag passeras backen av Nordamerikas främsta cykellopp, Tour of California. Det är inte första gången, men så vitt jag vet har de aldrig cyklat över passet på väg österut. Hela världseliten deltar. Känns häftigt att åtminstone tio mil av etappen går på mina "hemmavägar". Inför etappen leder Levi Leipheimer med Lance Armstrong på fjärde plats. Tomas Lövkvist ligger sjua. Emilia Fahlin vann för övrigt den första etappen i damtävlingen.

Inga kommentarer: