onsdag 3 oktober 2007

Bare and Naked

Bare and Naked Bare and Naked rHosted on Zooom


Efter att jag har katalogiserat en dags bilder så tycker jag att det är trevligt att "framkalla" någon eller några av dem. Igår gick jag igenom de sista av mina bilder från min långa vandring till North Dome. När jag var klar hade jag många bilder att välja mellan, men ingen som kändes riktigt bra. Det var många fina vyer över Half Dome, men ingen som riktigt stod ut. Jag hade också gjort några försök att ta lite mer kreativa bilder, men även de kändes tråkiga, det fanns inget liv och färg i dem.

Bilden ovan är en dessa ganska livlösa bilder. Himlen var tråkig och disig. Grenarna på det omkullfallna trädet såg inte alls så väderbitna ut som jag upplevde dem när jag tog bilden. Kontrasten var låg. Mina förbättringsförsök gjorde inte heller mycket nytta, det enda jag lyckades åstadkomma var en bild där färgerna såg onaturliga ut.

Jag bestämde mig för att se hur det såg ut i svartvitt. Så fort färgerna var borta hade jag ett helt annat fotografi på min skärm. Genom att minska på intensiteten hos den blå färgen framträdde en helt annan och mer dramatisk himmel. I färgversionen syntes inte ens kondenstrimmorna. Genom att också förändra de andra färgernas intensitet blev trädets grenar mer väderbitna. Förändringar i balansen mellan ljus/skugga (curves) gav ett helt annat utslag än tidigare, bilden fick den kontrast som jag önskade. Slutresultaten blev riktigt bra tycker jag. Innan ni förkastar ett fotografi, fundera på hur det skulle ta sig i svartvitt. Det har jag gjort i alldeles för liten utsträckning.

Inga kommentarer: