onsdag 11 juli 2007

Forspaddling

I helgen var jag i Norge och forspaddlade. En kompis kompis är en mycket duktig paddlerska (hon har bl a damrekordet för paddling runt Sveriges kust) och hon anordnade en liten kurs för vänner och bekanta. Ursprungligen trodde jag att det var vanlig kajakpaddling eftersom min kompis Per var lite otydlig...

Vi körde till Trysil på torsdagskvällen och efter övernattning vid forsen satte vi igång med paddlilngen på fredagen. Det var riktigt svårt, mycket lätt att välta om inte tänker sig för. Dessutom är många saker initialt ologiska - för att undvika kantring ska du t ex ta ett kraftigt paddeltag på den sida som du välter mot, helt emot dina instinkter. Det var inte läskigt att välta, bara jobbigt eftersom min lite för stora kajak gjorde det mycket svårt för mig att ta mig upp på rätt köl igen. Istället blev det simmning och kajaktömning.

Efter några timmars träning på fredagen så gjorde vi en liten tur på 2 km i Trysilälven, genom totalt fyra allt större forsar. Fantastiskt kul, speciellt genom den sista och största forsen som hade mer än meterhöga vågor. Jag lyckades dessutom ta mig igenom alla forsarna utan att gå runt. Lyckokänslan efteråt var otrolig.

På lördagen hade jag lite ont i axlarna och eftersom jag skulle simma Vansbro dagen efter vågade jag inte paddla mer. Istället blev det en hel del fotografering. Några av bilderna (168 st...) finns i ett webbalbum som kan hittas här. Vår tur gick genom alla de forsar som finns med på bilderna.

Inga kommentarer: