fredag 22 juni 2007

Bland fästningar och befriare

Engine start


Min sista lördag i USA hade jag tänkt att tillbringa i San Francisco. Av en slump upptäckte jag dock att de tre bombflygplan från andra världskriget skulle besöka Livermore. Jag ändrade snabbt mina planer och cyklade istället ut till flygplatsen.

Lift-off
När jag kommer dit ser jag omedelbart den lättidentifierade fenan hos en Boeing B-17 Flying Fortress. En bit därifrån står en North American B-25 Mitchell. Det fyrmotoriga B-17 är kanske det mest kända av alla amerikanska bombflygplan från andra världskriget. B-25 är ett midre tvåmotorigt bombflygplan och ett exemplar besökte faktiskt Uppsala 1993 när F16 fyllde 50 år. Jag betalar inträde, ca 50:-, och släpps in på området där flygplanen står. Det finns inga avspärrningar runt flygplanen, så jag kan gå ända fram till dem. Efter en stund så landar det sista flygplanet, en Consolidated B-24 Liberator, det enda exemplaret i världen som fortfarande är luftdugligt. B-24 var det mest använda amerikanska tunga bombflygplanet under kriget men har lite oförtjänt fått stå tillbaka för B-17 i ryktbarhet.

Tailgunner outlook
Under de följande tre timmarna går jag runt fotograferar nästan varje del på flygplanen. Det är också möjligt att gå ombord på B-17 men kön är jättelång, så jag struntar i det. Vid fem-tiden får vi lämna området, rundflygningarna ska börja. Den ideella stiftelsen Collins Foundation, som äger flygplanen, finansierar en del av verksamheten genom att erbjuda rundflygningar i planen. Tyvärr är priset i saftigaste laget för mig, runt 3500:- vill de ha för tjugo minuters flygning. Istället stället jag mig på andra sidan staketet och väntar på starten. Ljudet av totalt tio stora stjärnmotorer är riktigt maffigt. Ett i taget lyfter så flygplanen och försvinner bort mot San Francisco. Jag cyklar iväg hemåt men eftersom min väg tar mig förbi västra banänden så stannar jag och väntar på att planen ska landa. Känslan när en B-17 på trettio meters höjd passerar rakt ovanför mitt huvud är mäktigt.

Inga kommentarer: