lördag 22 augusti 2009

Inför Manali-Leh

På måndag är det dags - då flyger jag och Catharina till Indien för att cykla mellan Manali och Leh i Himalaya. Det mesta är under kontroll men min lägenhet ser ändå ut som en krigszon. Under dagen fick jag efter lite mekande ned båda våra cyklar i var sin kartong, imorgon är det dags för den egentliga packningen. Det finns mycket att tänka på, utöver cyklarna får vi tex bara checka in en väska var ställer till en del problem då vi totalt har åtta cykelväskor med oss...

Så här ser vår preliminära tidsplan ut:

25-27/8 New Dehli
28/8 Buss eller taxi till Manali
29/8 Aklimatisering och provcykling runt Manali
30/8-9/9 Cykling till Leh
10-15/9 Leh
16/9 Khardung La
17-18/9 Leh
19/9 Flyg tillbaka till New Delhi
20-23/9 New Delhi

Vägen mellan Manali och Leh är en av de klassiska vägarna i Himalaya och världens högsta asfalterade väg. Som högst kommer vi att vara uppe på drygt 5300 möh och några få timmar norr om Leh ligger Khardung La som är ytterligare några meter högre. Medelhöjden under själva cyklingen kommer att vara knappt 4000 möh. Sträckan är bara knappt 50 mil men eftersom vi passerar fyra bergspass på 4900 möh eller högre blir det nog tillräckligt tufft ändå. Längs hela vägen finns små byar så egentligen kan vi klara oss utan tält men eftersom det ger oss en mycket större frihet så tar vi med det ändå.

Våra exakta planer är inte huggna i sten. Vi har god tid på oss och behöver inte stressa utan kan ta en och annan vilodag (eller magsjukedag) eller stanna lite extra vid vackra platser eller kloster. Cyklingen tar normalt tio dagar men vi räknar med minst elva eftersom vi planerar att stanna till och övernatta vid åtminstone ett buddistiskt kloster. Väl framme i Leh så får vi se vad vi hittar på. Vi ska så klart cykla uppför Khardung La men annars harvi inte bestämt något. Det blir säkert en del slappa dagar kombinerat med en del dagsturer i omgivningarna.

Vi ska försöka uppdatera bloggen då och då men det kommer att bli svårt under själva cyklingen eftersom vi inte räknar med att kunna komma få tag på en internetuppkoppling.

En pedagogisk karta över cyklingen finns här. Nedan ser ni också en översikt av turen, det är några tyskar som gjort rutten och den stämmer till stora delar överens med vår väg även om sträckan ser ut att vara helt fel. (Och för er som undrar, delstaten Jammu & Kashmir består även av en tredje del, det buddistiska och väldigt lugna Ladakh. Det är där vi cyklar, inte i den muslimska delen).


Bike route 7383 - powered by Bikemap 

4 kommentarer:

Ann-Mari... sa...

Låter väldigt klokt att inte försöka stressa. Tror heller inte att det kommer att saknas inspiration att cykla vidare;)
Ann-Mari

gullfot sa...

Det kommer att bli helt fantastiskt, och jag ser enormt fram emot rapporterna sedan. God tur!!

vistet sa...

Höjdgrafen var ganska cool , vet du hur den är skapad ?

Sen är det en annan sak att jag inte riktigt känner igen höjderna : Rothang La ligger just under 4000 , både på min gps och i Google Earth , och det finns inget pass just efter , sen går det ner till 3100-3200 och ligger stadigt där förbi Sissu , Keylong & Jispa.

Om ni stannar i Sissu så begär ett rum på andra våningen på Triveni GH : första våningen är mörkare , andra har panoramafönster mot vattenfallet, mindre fönster på dom två våningsplanen dom håller på att bygga just nu.

Internet möjligtvis med mycket tur i Keylong , jag lyckades inte komma ut vare sig på upp eller nervägen i år.

Ett tips är att försöka lägga sig så högt som möjligt i Manali , men att inte förvänta sig så mycket från det : acklimatisering sker långsamt från 2000+ . Vashisht är den enda delen av Manali som ligger närmare 2100, mycket ligger under 1900.

Uppdateringar mm på http://korta.nu/manleh , all färsk info uppskattas.

God tur !

Per/vistet

Henrik sa...

All packning klar, vi behövde inte ens fylla väskorna helt!

Amo: Inspiration är definitivt inget vi kommer att lida brist på!

Fredrika: Tack! Och grattis igen till segern förra helgen!

Per: Tack för tipsen. Om vi övernattar i Sissu ska vi definitivt bo där.
Ingen aning om hur grafen är konstruerad. Här tror jag dock att de inte hade något GPS-spår och har plottat manuellt på kartan och att höjden kommer från hur väl de ritat turen. På Everytrail som jag brukar använda laddar man upp GPS-spår och höjdkurvan byggs från dem.